Přejít na obsah Link Menu Expand (external link) Document Search Copy Copied

Podrobný popis obsahu vybraných předpisů k eGovernmentu

Přehled co najdete v jakém EG zákoně ve formě jednoduchých a přehledných odrážek, průběžně aktualizováno

Aktualizováno 18.1.2024 podle aktuálních zákonů

Níže je přehledně uvedeno, co přesně obsahují které zákony jež jsou klíčové pro digitalizaci a eGovernment:

Diagram Klíčová EG legislativa

OBSAH DOKUMENTU

Popisy klíčových EG zákonů

Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy

  • V oblasti informačních systémů

    • Definuje některé pojmy z oblasti eGovernmentu a informačních systémů

    • Stanovuje rámec pro celou oblast ISVS

    • Definuje, co je informační systém a co je ISVS

    • Definuje základní role spojené se správou ISVS

      • Správce informačního systému

      • Provozovatel informačního systému

      • Uživatel informačního systému

    • Definuje speciální typy informačních systémů a povinnosti správců pro

      • Elektronické systémy spisové služby

      • Systémy pro personalistiku a oděňování

      • Ekonomické systémy a účetnictví

      • E-mailové systémy a platformy

    • Definuje kategorii Určený informační systém a některá jeho specifika

    • Stanovuje povinnosti správcům určených informačních systémů

      • Požádat o stanovisko Odbor hlavního architekta v záměru projektu a v realizaci projektu ICT

      • Požádat o stanovisko Odbor hlavního architekta před realizací projektů určených IS

      • Požádat o stanovisko Odbor hlavního architekta před zahájením poskytování či změně služby určeného IS (kolaudace)

      • Realizovat dlouhodobé řízení ICT

    • Zakazuje realizovat rozvoj či pořízení určených informačních systémů a nebo uvedení do provozu bez souhlasného stanoviska OHA

    • stanovuje, že porušení povinností podle zákona o ISVS je porušením rozpočtové kázně (se všemi důsledky)

    • Stanovuje povinnost využívat pro vazby a propojování výhradně referenční rozhraní

    • Stanovuje povinnost provozovat a služby z ISVS poskytovat výhradně
      prostřednictvím Centrálního místa služeb

  • V oblasti cloud computingu

    • Stanovuje základní povinnosti k využívání cloudu ve veřejné správě

    • Definuje jako cloud

      • Státní cloud ve státních datových centrech

      • Komerční cloud poskytováním služeb cloudu splňujícím standardy

    • Definuje Katalog Cloud computingu, který se skládá z

      • Katalogu nabídek cloudových služeb, který zavádí jako povinně využívaný dynamický nákupní systém pro cloud

      • Katalogu poptávky cloudových služeb

      • Katalogu využívání cloudových služeb veřejnou správou

      • Katalogu poskytovatelů cloudových služeb

    • Stanovuje povinnost poptávat a nabízet výhradně služby uvedené v katalogu

    • Stanovuje povinnost oznámit využívání cloudu do Katalogu využívání cloud computingu

    • Stanovuje postupy pro registraci poskytovatelů a cloudových služeb a pro zápisy do katalogů

  • V oblasti řízení ICT

    • Zakotvuje jako závazné a povinné strategické dokumenty

      • Informační koncepci České republiky

      • Informační koncepci orgánu veřejné správy, jež musí být v souladu s IKČR

    • Stanovuje zejména vládě, Radě vlády pro informační společnost a Digitální a informační agentuře povinnosti související s IK a se znalostmi k informačním systémům

    • Stanovuje orgánům veřejné správy zpracovávat, aktualizovat, udržovat, provádět a vyhodnocovat jejich Informační koncepci

    • Stanovuje orgánům veřejné správy mít svoje koncepce a systémy v souladu s IKČR. Stanovuje správcům informačních systémů zpracovávat a udržovat provozní dokumentaci

  • Dále zákon

    • Definuje Portál veřejné správy, udává jeho cíl a služby a stanovuje některé související povinnosti

    • Stanovuje povinnosti správcům informačních systémů vůči subjektům, jako třeba přístup k údajům vedeným o nich a nebo výpisy údajů

    • Definuje využívání zaručené elektronické identifikace v rámci portálů a v rámci poskytování služeb

    • Stanovuje, že zaručená elektronická identifikace správně využitá při službách informačních systémů nahrazuje podpis a je jednou z forem vlastnoručního podpisu

    • Definuje Centrální místo služeb jako infrastrukturu KIVS a stanovuje povinnosti využívat CMS správcům ISVS

    • Stanovuje povinnosti související s přístupem k údajům v informačních systémech a s jejich výpisy

    • Dává subjektům, jež mají elektronickou identifikaci, práva k přístupům, k údajům a výpisům z informačních systémů

Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech

  • V oblasti základních registrů a jejich využívání

    • Zavádí základní registry

      • Registr obyvatel (ROB) pro referenční údaje o fyzických osobách

      • Registr osob (ROS) pro referenční údaje o právnických osobách a subjektech

      • Registr územní identifikace adres a nemovitostí (RUIAN) pro referenční údaje o územních prvcích a adresách v ČR

      • Registr práv a povinností (RPP) pro referenční údaje o agendách veřejné správy, výkonu působnosti orgánů veřejné moci, informačních systémech veřejné správy, údajích a úkonech v agendách a o rozhodnutích týkajících se subjektů

    • Stanovuje u jednotlivých základních registrů jejich správce, provozovatele, editory

    • Stanovuje působnost a povinnosti Digitální a informační agentuře v souvislosti se základními registry

    • Zakotvuje jako součást povinně využívaného referenčního rozhraní

      • Informační systém základních registrů (ISZR) pro poskytování a využívání služeb základních registrů

      • Informační systém sdílené služby (EGSB) pro poskytování a využívání služeb ostatních agendových informačních systémů v propojeném datovém fondu

    • Stanovuje editorům jejich povinnosti týkající se zápisu a změny referenčních i nereferenčních údajů v jednotlivých registrech

    • Správcům základních registrů se udává povinnost označování nesprávných údajů a vznášet reklamace a řešit jejich vyřízení s editorem a kontrolovat v případě nesouladu pro vznesení reklamace údajů

    • Stanovuje orgánům veřejné moci povinnosti v souvislosti s referenčními údaji, a to zejména

      • Využívat jako autoritativní zdroj údajů k úřadování referenční údaje ze základních registrů

      • Využívat služby ISZR k napojení jejich agendových informačních systémů na ISZR

      • Reklamovat zpochybněné či nesprávné údaje vůči editorovi údajů v registru

      • Při výměně údajů mezi jednotlivými AIS vždy využít překladu AIFO identifikátorů

      • Ve svých AIS využívat vlastní identifikátory, které ale nesmí využívat k propojování

    • U specifik údajů o fyzických osobách z Registru obyvatel dále

      • Využívat agendové identifikátory fyzických osob (AIFO) podle agend, v nichž působí a vnichž využijí referenční údaje
    • Řeší záležitosti ohledně výpisů údajů z registrů a výpisů údajů o využívání, na něž mají subjekty právo a stanovuje kanály pro tyto výpisy

  • V oblasti sdílení údajů v propojeném datovém fondu

    • Koncepty využívané pro referenční údaje v základních registrech se aplikují na veškeré agendové údaje sdílené agendovými informačními systémy (Propojený datový fond)

    • Obecně se definují kategorie údajů

      • Referenční údaje

      • Agendové údaje

      • Údaje o využívání údajů

      • Provozní údaje

    • Nesdílí se údaje jež jsou referenčním údaji, tedy

      • Referenční údaje se využívají ze základních registrů prostřednictvím ISZR

      • Všechny ostatní agendové údaje se využívají z agendových informačních systémů prostřednictvím EGSB

      • Stanovuje povinnosti ohlašovatelům agend ohlašovat také údaje včetně jejich kontextů pro poskytování a využívání v rámci PPDF

      • Stanovuje povinnosti správcům agendových informačních systémů

        • Poskytovat údaje jiným agendám

        • Využívat údaje jiných agend

        • Prostřednictvím EGSB zajistit služby pro Notifikace, aktualizace, reklamace a opravy údajů

        • Zajistit logování poskytování a využívání údajů a to i prostřednictvím logování využívání údajů přes SZR

  • U Registru obyvatel

    • Definuje, že primárními editory jsou Evidence obyvatel a Cizinecký informační systém

    • Zakotvuje mechanismy zápisu subjektů a aktualizace jejich údajů

    • Jako referenční údaje stanoví také kontaktní údaje osoby (e-mailovou adresu a číslo mobilního telefonu) a identifikátor a stav datové schránky

    • Řeší problematiky využívání údajů jako osobních údajů a jejich ochranu a zapojuje Úřad pro ochranu osobních údajů

  • U Registru osob

    • Zakotvuje principy zápisu subjektů a aktualizace údajů o nich

    • Stanovuje, kdo je prostřednictvím systémů editorem údajů pro jaké osoby

    • Jako referenční údaje o osobě stanoví také identifikátor a stav datové schránky

    • Řeší využívání údajů z registru a jejich publikaci

    • Stanovuje povinnost publikovat registr v souladu se zákonem jako otevřená data

  • U Registru územní identifikace adres a nemovitostí

    • Stanovuje editory údajů a jejich povinnosti realizované prostřednictvím ISUI

    • Stanovuje podrobnosti týkající se vztahu s Katastrem nemovitostí a katastrálními systémy

    • Řeší publikaci údajů z RUIAN

  • U Registru práv a povinností

    • Stanovuje, co je to Agenda veřejné správy a její povinnosti, způsoby ohlašování a využívání údajů o agendách

    • Stanovuje referenční údaje pro agendu, jako třeba

      • Základní údaje o agendě

        • Právní předpisy agendy a činností v agendě a jejich ustanovení

        • Činnosti a činnostní role

        • Ohlašovatele

        • Působnost v agendě, včetně všech orgánů veřejné moci a jejich působností dle jednotlivých činností

        • Oprávnění k údajům v agendě pro orgány veřejné moci a soukromoprávní uživatele údajů

        • Agendové informační systémy pro podporu výkonu agendy

        • Údaje vedené v agendě

        • Údaje využívané ze základních registrů a z jiných agend

        • Údaje poskytované jiným agendám

        • Služby veřejné správy k agendě

        • Digitální služby poskytované v rámci agendy

        • Digitální úkony činěné v rámci agendy

    • Definuje obecné role k výkonu agend, a to

      • Ohlašovatele agendy, jež je za agendu zodpovědný a zodpovídá za správnost referenčních údajů o ní

      • Orgán veřejné moci působící v agendě, jež vykonává definované činnosti v rámci agendy a využívá k tomu příslušné informační systémy

      • Soukromoprávního uživatele údajů, jež není orgánem veřejné moci, ale má zákonem stanovený přístup k údajům ze základních registrů

      • Poskytovatele údajů a uživatele údajů jako publikující a čtenářský subjekt při výměně údajů vedených v agendách prostřednictvím vazeb informačních systémů

    • Definuje Katalog služeb a stanoví povinnosti zápisů a aktualizací pro

      • Služby veřejné správy

      • Digitální služby

      • Digitální úkony

    • Zakotvuje Zápis rozhodnutí a Zápis skutečnosti týkající se fyzické či právnické osoby a řeší podrobnosti o zápisu a aktualizaci údajů a jejich využití v souladu s PDS

    • Zavádí Rejstřík ISVS a stanovuje jeho strukturu a vyhláškou rozsah povinně spravovaných a ohlašovaných údajů o každém ISVS

Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby

  • Definuje obecná práva subjektům

    • Právo na digitální službu

    • Právo činit digitální úkon

    • Právo na osvědčení digitálního úkonu

    • Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu

    • Právo na využívání údajů

    • Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti

    • Právo na prokázání právní skutečnosti

    • Právo na využití digitálního stejnopisu průkazu

    • Právo na zápis kontaktního údaje

    • Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb

    • Právo na elektronickou identifikaci a autentizaci

    • Právo na technologickou neutralitu

  • Zakotvuje Digitální a informační agenturu, která zejména

    • plní koordinační úlohu v oblasti digitálních služeb a digitálních úkonů

    • plní koordinační úlohu pro informační technologie

    • plní koordinační úlohu v oblasti evidence a sdílení dat

    • zajišťuje systém podpory centrálních způsobů komunikace veřejné správy

    • zajišťuje odborný rozvoj, školení, sdílení znalostí, osvětu a vzdělávání v oblasti své působnosti

    • provozuje kompetenční centra

  • Další změny EG zákonů

    • Upravuje realizaci digitálního prokazování stejnopisem průkazu, provoz a využívání souvisejících elektronických a mobilních aplikací a udává k tomu příslušné povinnosti

    • Upravuje zákony tak, aby se mohla realizovat práva PDS

    • Zavádí některé související mechanismy, jako sdílení agendových údajů či zápis rozhodnutí do RPP

Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů

  • V oblasti datových schránek a komunikace přes ně

    • Definuje, co jsou to datové schránky a datové zprávy, jak fungují a k čemu se využívají

    • Definuje tři základní typy datových schránek

      • Soukromoprávní datová schránka (datová schránka fyzické osoby nebo právnické osoby)

      • Datová schránka orgánu veřejné moci

      • Další datová schránka orgánu veřejné moci (zvláštní schránka pro organizační jednotku či zvláštní činnost)

    • Zavádí Informační systém datových schránek, jehož správcem je DIA

    • Definuje způsoby přístupu do datové schránky

      • Prostřednictvím webového rozhraní ISDS

      • Prostřednictvím systému (třeba elektronického systému spisové služby)

    • Definuje dvě role pro přístup do datové schránky a jejich závaznost

      • Přístup jménem konkrétní fyzické osoby (uživatelské přístupové údaje)

      • Přístup jménem systému a celé organizace (certifikát pro systém)

    • Řeší problematiku zřizování a zpřístupňování a znepřístupňování a rušení datových schránek na žádost

    • Řeší problematiku přístupových údajů a prostředků pro přístup ke službám ISDS

    • Stanovuje mechanismy komunikace datovou schránkou

      • Mezi dvěma orgány veřejné moci vždy jako povinný

      • Od orgánu veřejné moci k soukromoprávnímu subjektu vždy jako povinné doručování

      • Od soukromoprávního subjektu k orgánu veřejné moci jako dobrovolné podání a úkon, ale s nezpochybnitelnou důvěryhodností

      • Mezi soukromoprávními subjekty jako garantované, ale nepovinné a právně nezávazné a za úplatu

    • Stanovuje kdy a komu se zřizuje datová schránka ze zákona

      • Fyzickým osobám po využití EID (od roku 2023)

      • Podnikajícím fyzickým osobám (od roku 2023)

      • Právnickým osobám

      • Orgánům veřejné moci (bez možnosti zrušení)

    • Stanovuje podrobnosti pro komunikaci u soukromoprávních datových schránek

      • Placené poštovní datové zprávy

      • Zavádí poštovní datové zprávy jako formu doručování i ve soukromoprávních případech

  • V oblasti autorizované konverze dokumentů

    • Zavádí autorizovanou konverzi jako formu garantovaného převodu mezi analogovým a digitálním dokumentem, a to se zaručením účinků originálu

    • Stanoví dvě formy autorizované konverze

      • Autorizovaná konverze z moci úřední (vykonávají orgány veřejné moci pro potřeby své činnosti, realizuje se zdarma)

      • Autorizovaná konverze na žádost (na žádost na kontaktním místě se provádí za úplatu)

    • Určuje podrobnosti konverze a související náležitosti

Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě

  • V oblasti archivnictví

    • Upravuje celou oblast archivnictví

    • Definuje soustavu archivů a jejich povinnosti

    • Definuje základní pojmy pro archivnictví a spisovou službu

    • Určuje podrobnosti spravování a péče o archiválie

    • Určuje podmínky a podrobnosti badatelské činnosti a nahlížení a zpřístupnění archiválií

    • Zakotvuje digitální archiv a stanovuje související povinnosti, včetně správy digitálních archiválií a jejich zpřístupnění

  • V oblasti spisové služby

    • Definuje, co je to spisová služba a definuje základní její procesy

    • Stanovuje povinnost vykonávat spisovou službu pro tzv veřejnoprávní původce, a to

      • Spisovou službu v listinné podobě (pro některé, kteří si mohou vybrat) (ruší se od roku 2023)

      • Spisovou službu v elektronické podobě, a to vždy s využitím elektronického systému spisové služby

    • Stanovuje povinnost souladu elektronických systémů spisové služby s technickými požadavky Národního standardu

    • Stanovuje původcům povinnost využívat výhradně ESSL jež je v souladu a atestovaný

    • Zavádí povinnou atestaci ESSL systémů a stanovuje její podrobnosti

    • Zakazuje dodavatelům nabízet a dodávat ESSL jež nejsou v souladu a systémy jež nejsou ESSL a zavádí sankce pro původce i dodavatele

    • Řeší problematiku schvalování dokumentů s využitím jiných technických prostředků jako ekvivalentu podpisů pro interní účely

    • Stanovuje povinnosti původcům pro správu dokumentů, komunikaci s archivem a skartace

    • Původcům stanovuje povinnost vydávat a dodržovat Spisový řád a Spisový plán jako procesní dokumenty pro spisovou službu

    • Archivům zakládá povinnost metodické činnosti a pomoci v rámci předarchivní péče

    • Řeší problematiku jiné konverze jako konverze zaručující shodu, a to zejména pro účely evidence digitálních dokumentů

Zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce

  • V oblasti služeb vytvářejících důvěru

    • Zákon obecně transponuje nařízení EU 910/2014 EIDAS

    • Stanovuje podmínky pro některé služby

  • V oblasti důvěryhodnosti

    • Definuje povinnost veřejnoprávním subjektům opatřovat digitální dokumenty kvalifikovanými validačními prvky

    • Definuje možnost soukromoprávním subjektům pro podpis opatřovat dokumenty zaručenými validačními prvky

Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci

  • V oblasti elektronické identifikace

    • Upravuje celou právní oblast pro fungování a využívání elektronické identifikace

    • Částečně transponuje nařízení EU 910/2014 EIDAS v oblasti elektronické identity a identifikace

    • Stanovuje, že jediným kvalifikovaným systémem elektronické identifikace v ČR je státní NIA a Národní bod

    • Stanovuje podmínky pro využívání zaručené elektronické identifikace osob prostřednictvím služeb Národního bodu

    • Definuje státní EID prostředky jako prostředky nejvyšší úrovně záruky a další jako prostředky značné úrovně záruky

    • Definuje podmínky, u kterých se mohou připojit další poskytovatelé identifikačních prostředků pro využívání EID prostřednictvím Národního bodu

Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti

  • V oblasti kybernetické bezpečnosti

    • Upravuje celou oblast kybernetické bezpečnosti

    • Stanovuje povinnosti a oprávnění pro Národní úřad kybernetické a informační bezpečnosti

    • Zakotvuje některé prvky infrastruktury a některé systémy a služby jako prvky kritické infrastruktury se zvláštní ochranou podle krizového zákona

    • Stanovuje povinnost sledování a oznamování incidentů

    • Řeší celou oblast správy bezpečnostních rizik, včetně správy aktiv a bezpečnostní dokumentace

  • V oblasti kybernetické bezpečnosti ISVS

    • Stanovuje správcům ISVS povinnosti týkající se kybernetické bezpečnosti

    • Stanovuje kategorie pro významné systémy a kritické systémy a podmínky jejich kybernetické bezpečnosti

    • Stanovuje bezpečnostní kategorie systémů a bezpečnostní kategorie pro cloud

    • Upravuje oblast správy vztahů s významnými dodavateli

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

  • V oblasti přístupu k informacím

    • Definuje celý právní rámec pro přístup k informacím

    • Stanovuje povinnosti poskytovat informace pro povinné subjekty včetně některých soukromoprávních subjektů a rozsah jejich povinnosti poskytovat informace nad rámec publikovaných dat

    • Stanovuje mechanismus žádostí o poskytnutí informací a podrobnosti pro jejich vyřizování

    • Stanovuje opravné mechanismy pro vynucení informací

  • Definuje jednotlivé povinné subjekty, který obecně jsou

    • úřady a orgány veřejné moci a jimi zřízené organizace

    • nově definované Veřejné podniky (§2a a §2b)

    • Zakotvuje princip výhradní dohody určené k výhradnímu poskytování pro účely digitalizace kulturního fondu s možností dohody na 8+5 let a zákaz poskytovat informace jinému subjektu po dobu trvání výhradní dohody.

  • V oblasti zveřejňování a publikování informací

    • Stanovuje okruh povinně zveřejňovaných informací u každého povinného subjektu

    • Stanovuje povinnost poskytovat na žádost příjmy funkcionářů

    • Definuje kanály a obsah pro povinně zveřejňované informace

    • Stanovuje povinnost zpracovávat a zveřejňovat výroční zprávy o poskytování informací.

    • Definuje Centrální registr výročních zpráv jako datovou formu výročních zpráv a záznam údajů z výročních zpráv do tohoto registru.

    • Definuje Národní katalog otevřených dat jako zdroj informací o publikovaných datových sadách. Samotný NKOD je také publikován jako otevřená data.

    • Řeší celou oblast publikování otevřených dat a stanovuje pro ni podrobnosti a povinnosti

    • Stanovuje povinnost povinným subjektům údaje o publikovaných otevřených datech zapisovat do NKOD.

    • Stanovuje povinnost publikovat jako otevřená data veškerá rejstříková a registrová data jež jsou veřejně přístupná

    • Definuje Národní katalog otevřených dat a jednotlivé katalogy otevřených dat a mechanismy jejich fungování

    • Zavádí povinnost publikovat metadata o datových sadách a kanály pro tuto publikaci

    • Speciálně zavádí povinnost publikovat formou otevřených dat úřední desku a její metadata

Zákon č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv

  • V oblasti legislativy

    • Zákon zejména zakotvuje tvorbu, realizaci, vyhlašování a doplňování právních předpisů a legislativy

    • Mimo jiné udává strukturu návrhů právních předpisů a jejich náležitosti

  • V oblasti přístupu k legislativě

    • Zavádí informační systém Elektronické sbírky a Elektronické legislativy

    • Definuje povinnosti zúčastněných aktérů při využívání informačních systémů eSbírka a eLegislativa


Copyright © 2022-2023 EGdílna